معرفی برخی از آثار جلال آل احمد

143 بازدید | 4 ماه پیش

آیتم‌های کوتاه
15 ویدئو 1.9 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 3 ماه پیش
تهران 1402

بهترین سفرنامه‌های آل احمد کدامند؟
جلال سفرهای زیادی داشت. او به مکه و مدینه سفر کرد، از اسرائیل دیدن کرد و سفرهایش به آمریکا و روسیه را هم در قالب دو سفرنامه به نام‌های سفر آمریکا و سفر روس منتشر کرد.. خسی در میقات، کتابی است که با جزئیات از آداب و مناسک مذهبی، نوع پوشش، مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نوشته است و گاهی هم زبان به گله و شکایت گشوده و از امکانات نامناسبی که در اختیار زائران است، گله کرده است. سفر آمریکا زبانی تند و تیز دارد.
این سفر برای شرکت در سمینار کسینجر در هاروارد انجام شد اما قلم جلال چنان تند و بی‌پروا از این سفر صحبت کرده است که این سفرنامه را به یکی از آثار متفاوت و برجسته‌ی او تبدیل کرده است. سفر روس هم برای شرکت در کنگره‌ی مردم‌شناسی بود. دعوت از جلال نویسنده به این دلیل بود که او آنقدر سیر و سیاحت کرده بود که حالا حرفی برای زدن آنهم در کنگره‌ی مردم‌شناسی داشته باشد.

معروف‌ترین مقاله‌های جلال آل احمد
مقاله‌ها و کتاب‌هایی که بیشتر از هرچیز می‌توانند رویکرد سیاسی و نگاه جلال را نشان دهند مثل غرب‌زدگی و در خدمت و خیانت روشنفکران است. هرچند شاملو نقدهای بسیاری به غرب‌زدگی نوشته و حتی آن را یاوه خوانده است، اما بهرحال این اثر همچنان جز آثار مهم جلال آل‌احمد به شمار می‌رود. در خدمت و خیانت روشنفکران هم کتابی دیگر از جلال است که درباره‌ی مفهوم روشنفکری و روشنفکران ایرانی نوشته شده است.
سیری که او برای معرفی روشنفکران پیش می‌گیرد جالب است؛ او از پیامبران شروع می‌کند و به اسطوره‌هایی مانند سیاوش و مزدک و مانی می‌رسد. در دوران اسلامی، فردوسی، ابن‌سینا، حسن صباح و مولانا را روشنفکر می‌داند و در تاریخ معاصر ایران هم به سراغ کسروی، ملک الشعرای بهار، دهخدا، دکتر مصدق و نیما می‌رود. جای تعجب نیست اگر بدانیم روشنفکرهای خارجی از نگاه جلال، همان‌هایی هستند که او برای ترجمه به سراغشان رفته است.

معروف‌ترین آثار جلال آل احمد کدامند؟
اما از نوشته‌های جلال آل احمد نباید غافل شد. نوشته‌هایی که هرکدام گوشه‌ای از شخصیت او را نشان می‌دهند و بعدی از ابعاد فکری او را نمایان می‌کنند. او داستان و مقاله می‌نوشت. وقتی به سفر  می‌رفت با دقتی مثال‌زدنی به مقصدش نگاه می‌کرد تا بعدا سفرنامه‌های بی‌نقصی منتشر کند. ترجمه می‌کرد؛ در ترجمه هم خوش سلیقه بود و به سراغ آندره ژید، آلبر کامو، ژان‌پل سارتر و داستایوسکی می‌رفت. در این یادداشت نگاهی به برخی از کتاب‌هایش را می‌اندازیم و او را از زاویه‌ی یک نویسنده می‌بینیم.

معروف‌ترین داستان‌های او چه نام دارند؟
داستان‌های جلال، زیبا و خواندنی هستند. داستان‌هایی که می‌توانند آدم را به داشتن بعدازظهری آرام دعوت کنند. داستان‌هایی که هم روایت می‌کنند و هم راه را روشن می‌کنند. کتاب‌هایی مثل سه‌تار، مدیر مدرسه، گنج، زن زیادی، از رنجی که می‌بریم و … که در کنار داستان‌گویی جذاب، رویکرد سیاسی و اجتماعی او را هم نشان می‌دهند و از زندگی اجتماعی مردم در سال‌های سلطنت پهلوی نوشته است.

دسته‌بندی‌ها:
معرفی کتاب و نویسندگان کتاب و نشر

برچسب‌ها:

آیتم‌های کوتاه
15 ویدئو 1.9 هزار بازدید کل آخرین بروزرسانی 3 ماه پیش